دستگاه کاغذ سازی و تکنولوژی آن

دستگاه ورق سازی و تبلیغات
فوریه 28, 2016
دستگاه کارتن سازی و تهیه اوراق کاتنی
آوریل 12, 2016

دستگاه کاغذ سازی و تکنولوژی آن

دستگاه کاغذ سازی

تکنولوژی و فن آوری عبارت از تبدیل دانش کسب شده به نتیجه صنعتی عملی، ساخت یک ماشین جدید یا تکمیل یک ماشین قدیمی و یا روش منظم طراحی اجرا و ارزیابی در کل فرایند تدریس و آموزش می باشد. دستگاه کاغذ سازی یکی از اختراع های نوین و سازنده ای بود که در عرصه صنعت جهانی به وقوع پیوست. دستگاه کاغذ سازی در دوران معاصر به شیوه ای رونق کرفته است که به صنعتی بزرگ و مهم تبدیل شده و در صنایع مختلف مورد توجه می باشد.

کاغذ سازی از زمان قاجار رونق چندانی نداشت و در زمان پهلوی (رضا خان) نیز کاغذ یک کالای وارداتی از کشورهای روسیه، رومانی و آلمان بود. با تلاش هایی که در صنعت کاغذ سازی صورت گرفت، در سال ۱۳۴۴ هجری شمسی مقدمات ایجاد اولین کارخانه کاغذسازی به منظور تولید کاغذ چاپ و تحریر با استفاده از تفاله نیشکر در هفت تپه خوزستان به ظرفیت ۱۰۰ تن در روز فراهم گشت و سر انجام شرکت کاغذ پارس در سال ۱۳۴۶ هجری شمسی تاسیس شد. در سال 1349 ظرفیت اولیه شروع به کار این کارخانه کاغذ سازی در حدود 35 هزار تن بود و تولید خود را به  ۱۲۳۰۰ تن کاغذ چاپ و تحریر رساند. بزرگترین کارخانه کاغذ سازی ایران با نام چوکا (صنایع چوب و کاغذ ایران) زیر نظر وزارت صنایع تشکیل گردید. با انقلاب اسلامی بسیاری از کارخانجات کاغذ سازی بسته شد زیرا این کارخانجات به دست کشورهای بیگنه تاسیس و اداره می شد. برنامه ریزی هایی جهت تهیه دستگاه کاغذ سازی جهت راه اندازی کارخانه های کاغذسازی از سال 1361 مورد توجه قرار گرفت. شرکت های دیگر نیز بعد از تلاش و همت بسیار تاسیس شدند از جمله شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران که به عنوان تولید کننده کاغذ در ایران با ظرفیت ۱۷۵۰۰۰ تن (شامل ۹۰۰۰۰ تن کاغذ روزنامه و چاپ و تحریر و ۸۵۰۰۰ تن کاغذ فلوتینگ) فعالیت دارد و در سال ۱۳۷۶ راه اندازی شد.

صدها موارد (کامپیوتر، ابزار، تجهیزات صنایع تبدیلی و تکمیلی) در دنیای تکنولوژی امروز مورد استفاده قرار می گیرد که در صنعایع مختلف همچون صنعت کاغذ سازی اثر گذار می باشد. در فرایند استفاده از دستگاه کاغذ سازی در این صنعت رو به رشد استفاده از نیروی انسانی متخصص و آموزش دیده بسیار اهمیت دارد. زمانی که از نیروی متخصص استفاده نگردد نمی توان انتظار داشت که از تکنولوژی حجدید و دستگاه کاغذ سازی پیشرفته امروزی نیز استفاده صحیح و کاملی انجام گیرد. شناخت تکنیک های جدید تکنولوژی نیز تاثیر خود را خواهد گذشت، به وسیله مشورت و استفاده از خبرگان و نخبگان می توان در جریان تحولات علمی و فنآوری  جدید قرار گرفت و آن ها را شناخت و کاربرد آن ها را دانست.

توسعه صنایع جدید با استفاده از ماشین الات روز جهان و مدرن می تواند در توسعه صنعت کاغذ سازی مفید واقع گردد. بنابراین استفاده از دستگاه کاغذ سازی کادر فنی و متخصص را می طلبد و از طرفی به مطالعه همه جانبه در زمینه مقررات و محاسن این صنایع را جهت ایجاد و توسعه این صنعت نیازمند است.

cataloug-barbod-mihan10

دستگاه کارتن سازی

تاریخچه و سابقه جعبه سازی و کارتن سازی به تاریخچه و سیر تکاملی ساخت و تولید کاغذ بر می گردد. محصولات چوبی که از درخت به دست می آید از دیرباز در اختیار و استفاده بشر بوده است اما آنچه امروز به عنوان صنعت دستگاه کارتن سازی و جعبه سازی از ان نام برده می شود، رسما بعد از اختراع کاغذ بوده است که اولین بار در چین تولید گردید و رویه ساخت و تولید آن نیز وارد کشور ایران نیز شد. البته نا گفته نماند که اولین بار در سه هزار سال قبل از میلاد مسیح، مصریان قدیم که در آن زمان یکی از مراکز مهم بشری محسوب می شدند، برای نوشتن از پاپیروس استفاده می کردند. دستگاه کاغذ سازی رسمی می شود و اولید کارخانه کاغذ سازی در قرن 6 تاسیس گردید و کم کم رسمیت بیشتری پیدا کرد و بر نیاز انسان به کاغذ را افزایش داد. در اروپا نیز اولین کارخانه کاغذ سازی در کشور اسپانیا تاسیس شد. اسپانیایی ها برای تولید خمیر از آسیاب های آبی استفاده نمودند و کم کم توری سیمی جایگزین توری های بامبو که بوسیله چینی ها بکار می رفت، گردید. با فراگیر شدن این صنعت هنری در فرانسه و هند در کشورهای دیگر نیز وارد گردید. اولین کارخانه کاغذ سازی در ایران نیز در کهریزک در سال 1328 به وجود امد که در آن از کاغذ های باطله برای تولید کاغذ و مقوا استفاده می گردید، به همین ترتیب کارخانه های دیگری در دیگر نقاط ایران تاسیس شد و  کاغذ به مرحله تولید رسید. می توان کارخانه دستگاه کاغذ سازی واقع در در «هفت تپه خوزستان» را به عنوان اولین کارخانه مدرن ایران در سال 1349 نام برد که برای تولید کاغذ های تحریر از تفاله نیشکر استفاده می نموند. سپس با استفاده از خمیرهای وارداتی و خمیرهای داخلی مورد استفاده در کارخانه چوب و کاغذ ایران، کاغذهای مقوایی جهت بسته بندی و کارتن سازی استفاده گردید.

cataloug-barbod-mihan4

دستگاه ورق سازی

   1.جعبه های لمینتی سینگل فیس

این نوع جعبه ها در سه کلاس E فلوت، B فلوت وC  فلوت تولید می شود. تفاوت این سه کلاس در اندازه گام فلوتینگ میانی محصول است. در جعبه های سینگل فیس، جنس زیره دارای دولایه شامل فلوتینگ و فیس است که سطح لمینت شده به عنوان لایه سوم بر روی فلوتینگ قرار گرفته و سه سطح را تکمیل می کند. تولید ورق های جعبه های لمینتی سینگل فیس نیازمند دستگاه ورق سازی مرغوب و باکیفیت است.

  1. جعبه های لمینتی سه لایه

جعبه های لمینتی سه لایه هم معمولا شبیه به جعبه های لمینتی سینگل فیس در سه کلاس E فلوت، B فلوت وC  فلوت و گاهی در کلاس  A فلوت هم تولید می شود. تفاوت این کلاس هم در اندازه گام فلوتینگ میانی محصول است. در جعبه های لمینتی سه لایه ، جنس زیره دارای سه لایه شامل فلوتینگ و دو سطح به عنوان فیس در دو طرف فلوتینگ می باشد که سطح لمینت شده به عنوان لایه چهارم بر روی یکی از سطوح فیس قرار گرفته و در واقع سازه ای چهار لایه ای را تشکیل می دهد. برای تولید ورق های جعبه های لمینتی سه لایه به دستگاه ورق سازی با مشخصه های ویژه ای نیاز است.

  1. جعبه های لمینتی پنج لایه

در این نوع از جعبه ها جنس زیره تشکیل شده است از دو سطح فلوتینگ که به وسیله سه سطح فیس احاطه شده است می باشد. ترکیب فلوتینگ قید شده می تواند به صورت E,E، E,B ، B,C  و غیره باشد که در صنعت کارتن سازی و بسته بندی ایران معمولا حالت B,C متداول می باشد. جهت تولید و استفاده از جعبه های لمینتی پنج لایه که به صورت متداول از حالت B,C استفاده می شود، لامز است تا دستگاه ورق سازی مناسبی تهیه کنید.

cataloug-barbod-mihan15

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *